Monday, July 14, 2008

5 teori

p/s: sebenarnya entri ni dah lama nak letak kat kpb ni..tapi asyik lupa je...selamat membaca

Ya a au..Hari ni saya mahu katakan pasal 5 teori yang sering aku gunakan untuk menulis satu skrip atau cerita. Selalunya lebih kepada skrip filemlah. Aku perlu bayangkan apa yang akan terjadi sekiranya skrip ini menjadi sebuah filem (blink blink), maka aku akan berusaha lebih menjadikan skrip itu suatu realiti. Hehe...kira kesimpulannya aku ni suka beranganlah. Adalah seorang “pengarah” sekarang ni yang suka kata “kita kena buat filem yang orang nak tengok” atau “filem komersial” atau pun “orang tengok filem saya, itu bermakna filem saya bagus”. Bla bla bla…ada juga seorang “pengarah” yang satu lagi ni suka cakap macam ni pula, “ini filem saya, idea saya, suka hati sayalah kalau orang tak suka” atau “ada saya kisah apa orang kata pasal filem saya” atau pun “jangan jadi katak bawah tempurung, kita terima ideologi luar, jangan jadi kolot semua pun tak boleh”. Sekali lagi…bla bla bla…pada pandangan aku lah yang tak berapa hebat ni pun, aku rasa pengarah2 ni patutnya pertimbangkan kedua2nya sekali. Kita kena buat filem berdasarkan apa yang orang mahu tonton tapi dengan cara kita yang tersendiri. Kita tak boleh pentingkan diri dan kita juga tidak boleh pentingkan penonton sahaja. Dua2 nya penting. Jadi apa kata kita teruskan dulu dengan 5 teori itu sambil saya kaitkan teori2 itu dengan kenyataan yang baru saja aku nyatakan tadi. Ehem..

1) trailer atau promosi. Kalau tengok trailer filem yang gempak, rasa macam filem tu pun gempak gila. Tak sabar2 nak tengok. Promosi hangat bangat. Sampai keluarlah kenyataan dari surat khabar itu, majalah itu, orang terkenal itu, macam-macam ada. Semua pun serba serbi hebat dan gempak. Tapi terjadilah satu kejadian yang melibatkan aku dan rakan aku pergi menonton sebuah filem Hollywood yang mempunyai trailer yang sangat gempak. Sekali tengok filemnya, rasa macam nak claim balik duit tiket. Bukan sekali terjadi kejadian ni. Dah beberapa kali jadi pun. Bukan filem hollywood sahaja, filem kita pun macam tu gak. Tapi sebenarnya, filem kita jarang mempunyai trailer yang menarik dan gempak. Kenapa tak buat trailer yang bagus? Sekurang2nya, orang akan datang juga tengok filem itu. Ini dahlah filem pun hampeh, trailer pun hampeh, promosi pun hancurs! Jadi???

2) hero dan heroin. Penonton mahu tengok hero dan heroin yang menarik hati mereka. Bukan bermaksud perlu tampan, cantik atau seksi. Blagh tuih! Kalau ada rupa, itu satu aset. Tapi kalau tak boleh berlakon, tak guna juga. penonton bijak. Bukan bodoh. Kau ambil sekadar cantik, pastu tayang situ tayang sini, ingat orang suka ke sebenarnya? Suka buat “rezeki” je bolehlah. Tapi tak bermakna filem kau tu bagus. Ambillah pelakon yang betul2 ada personaliti, dan bukan semata2 rupa. Orang akan suka juga tengok pelakon yang tidaklah begitu tampan atau cantik, tapi ada karisma atau aura tersendiri. Jadi, ambillah pelakon yang buat orang mahu tengok, bukan semata2 buat “sedap” orang.

3) bila dah orang datang nak tengok sebab trailer yang bagus, dan sebab pelakon yang mereka mahu tengok, jadi, pastikan filem anda itu mempunyai jalan cerita yang menarik. Janganlah semata-mata ada jalan cerita, jalan je. Biarlah ada kesinambungan. Biarlah orang datang tengok, dan orang memang nak duduk dekat kerusi sebab nak tahu jalan cerita, bukan sebab rugi beli tiket. Jika cerita anda boleh membuatkan penonton mahu tahu, atau lebih banyak menimbulkan “curiousity” maka itu sudah cukup bagus menandakan filem anda mempunyai jalan cerita yang sangat menarik, sekurang2nya membuat orang tertarik.

4) dalam satu jalan cerita yang menarik, ciptalah karakter yang menarik. Berjaya memikat hati penonton, atau bahasa omputehnya “fall in love”. Hal ini tidak membawa maksud watak itu perlu romantik ke, sweet talker ke, handsome ke, macam2 lah yang positif. Tahukah anda, watak jahat kadang2 lebih menambat hati penonton. aku rasa definisi yang sesuai dengan kenyataan jatuh cinta dengan karakter adalah lebih kepada penonton berjaya memahami atau berasa dekat dengan karakter tersebut. Penonton berjaya meletakkan diri mereka bersama dengan watak2 dalam filem itu. Maka, itu juga membantu penonton memahami apa kehendak karakter tersebut dan jalan cerita akan disampaikan dengan lebih mudah. Tak adalah bila orang keluar dari panggung wayang, pastu tertanya2, “pa dia watak tu nak?”

5) akhir sekali, ideologi! Filem yang kosong, semata2 komersial, atau lawak tiada motif, semua itu tidak memberi makna apa sekali pun. Kita mahu menyampaikan mesej. Kita tidak mahu orang menganggap industri perfileman adalah industri yang tidak membawa apa-apa kebaikan kepada negara kita. Kalau sekadar membantu dari segi kewangan, itu tidak mampu meyakinkan rakyat negara kita bahawa mesej yang disampaikan melalui filem sebenarnya mempunyai pengaruh yang lebih kuat. Jadi, kepada semua pengarah yang ada, sila ada ideologi. Jangan buat filem yang tidak mempunyai mesej. Sila spesifikkan mesej anda. Apa yang anda mahu sampaikan. Jangan semata2 mahu membawa perubahan, tetapi tidak tahu cara yang betul. Jadi sekali lagi, sila ada ideologi!

Baiklah. Sekian sahaja 5 teori mastikus. Setelah memikirkan 5 teori ini, maka anda bolehlah jadikannya sebagai filem yang bukan sahaja penonton mahu tonton, tapi anda berpuas hati kerana filem ini juga filem yang anda mahu hasilkan. Aku anggap konsep ini sebagai “give and take”…hehe…tolonglah jangan buat filem yang penonton naik jelik tengok atau pun filem yang hanya buat penonton ketawa sahaja. buatlah filem yang penonton boleh “enjoy” tengok, tapi anda masih lagi akan memiliki identiti tersendiri dalam menghasilkan filem anda. ..tamat!

0 bintang: