Photobucket

Friday, July 18, 2008

Grave of the Fireflies

Grave of the Fireflies yang di arahkan oleh Isao Takahata pada tahun 1988 mengisahkan tentang kehidupan masyarakat Jepun semasa berlakunya Perang Dunia ke-dua.

Filem animasi ini merungkai persoalan mengenai penindasan yang berlaku terhadap masyarakat Jepun, “Ideologi sesebuah filem sebenarnya secara halus dipengaruhi oleh persepsi pengarah tentang persekitaran ataupun sesuatu isu yang ingin dikupas”. Secara amnya, ideologi adalah salah satu cara untuk mendapatkan kuasa (power) dan pengakhiran (ending) yang dikehendaki.

Oleh itu tidak hairanlah filem ini banyak memaparkan simbolik kepada anti-amerika. Bagaimana nilai sebuah negara itu hancur akibat kekecohan yang dilakukan. Contoh pengeboman yang dilakukan Amerika terhadap negara Jepun. Lantas mengangkat nilai rohani dan jasmani dalam masyarakat Jepun, ini dapat dilihat melalui watak Seita dan Setsuko yang cekal menghadapinya.

Amnya dalam sesebuah filem, pengarah akan menonjolkan kekuatan jati diri seorang watak utama. Contoh apa yang telah digarapkan, melalui Grave of the Fireflies oleh Isao beliau meletakkan sifat keperwiraan seorang abang yang cuba melindungi adiknya dari pelbagai ancaman.

Kesimpulannya pengarah telah berjaya mengangkat kekuatan bangsa Jepun di dalam filem ini, walau pada dasarnya Jepun gagal dalam peperangan dunia ke-dua tetapi pengarah berjaya membawa penonton ke sisi yang lain mengenai kekuatan jiwa mereka. Seterusnya meruntuhkan anggapan penonton mengenai kehebatan mereka tentang kejayaan mereka memusnahkan Jepun, khasnya melalui watak Seita dan Setsuko.

4 bintang:

Rye said...

ko ni...mcm nak show off kat budak2 klas aku yang ko pandai buat review jer...

ceyh!!

saat omar said...

:) oh ada kelab sendiri...syabas. Hidup TEKA

Cik-MeGa said...

woit yan, ape condemn member neh?
kekekek....

erm, tonton taeguki. byk jugak bende yg boleh dihuraikan...

Rye said...

mukan kondem, nyampah jer~
ngahaha~