Photobucket

Saturday, August 23, 2008

Susuk by Naeim Ghalili and Amir Muhammad



Susuk represents sesuatu yang syirik, kepercayaan orang Melayu biasanya untuk jadikan diri sendiri cantik or digilai. dalam filem Susuk pulak, Naeim & Amir letakkan satu fine line di antara pemakai susuk dan orang biasa. dengan meletakkan satu clear statement yang disebut oleh pelakon Aleeza Kassim sebagai Rozana dalam filem tu, iaitu "Susuk membezakan antara selebriti dan orang biasa." something like that la maksud dialognya.




maksudnya, if you want to be somebody, you have to wear susuk. dunia realiti selebriti. yang selama ni dinafi-nafikan, dirahsia-rahsiakan, sekarang ditayang terang-terang oleh Naeim dan Amir. betul atau tidak tu, terpulang kepada siapa yang nak percaya.




tapi watak Diana Rafar, iaitu Soraya, percaya. dan yang ajaibnya, dia tak rasa geli or takut pun dekat benda syirik tu. malahan ada keinginan untuk mencuba. mula-mula aku tengok reaksi dia masa dia baru dengar tentang susuk, dia tak ada satu reaksi takut pun. aku ingatkan dia ni tak ada didikan agama or might be somebody yang really jahil. tapi dia ada emak di kampung yang beristighfar bila dengar tentang susuk. dia ada kakak yang kena abused by husband sendiri. oh then i noticed. emak dan kakaknya tu macam tak ada pertalian aje. if perempuan kena abused, mestilah ibu org pertama yang akan protect anak perempuannya tu kan? but dlm family Soraya, it doesn't happen. i wonder why..hmmm...




anyway, back to susuk, cara Naeim dan Amir bercerita very twisted. mereka ni tunjukkan karakter Ida Nerina dan Diana Rafar seolah mereka dua orang yang berbeza. Mula storyline dengan tunjukkan Ida Nerina keluar dari satu gudang kosong dengan terhoyong-hayang dan terjelepuk di atas tanah. didekati oleh Adlin Aman Ramli pulak lepas tu. and then poof, pergi kat Diana Rafar. okey, dua watak yang berbeza.




tapi yang sebenarnya watak yang sama. Ida Nerina is Diana Rafar yang telah mencapai susuk keramat. Susuk Keramat tu susuk yang paling tinggi darjatnya, dan hanya boleh dibuat oleh Dukun Dewangga, bla-bla-blahh.. keperluan karakter Ida Nerina pulak, membunuh untuk makan daging manusia bagi mengubat sumpahan langgar pantang yang dia dah buat.




Cerita ni tak ada satu pun karakter yang bersikap rasional. tak ada satu pun yang bertindak nak baya ayat suci AlQuran ke, or even sembahyang ke. cuma satu watak, iaitu ibu Soraya yang beristighfar, but in the end dia mati jugak. mati sebab apa, aku pun confused.




reaksi teman serumah Soraya bila dapat tau Soraya bercium dalam lif pun macam biasa, macam benda tu dah berlaku banyak kali. Rilek. tak seorang pun yang boleh beranikan diri melempang Soraya tu.




okey. Soraya jahil agama. berkawan pun dengan manusia yang jahil agama. so, nobody could stop her.




scene-scene yang tak berapa diperlukan dalam filem ni pun banyak. antaranya,

-mak cik yang dah mati suruh Soraya nyanyikan satu lagu untuk dia.

-cameo Yasmin Ahmad as jururawat. mungkin bertindak untuk penonton dalam pawagam jerit : "Oh! Yasmin Ahmad lah!!"

-scene bergurau-gurau dalam bilik gunakan bantal berbulu(or might be bahasa filem, Naeim dan Amir nak tunjuk yang scene ayam(bulu) seterusnya ada kena mengena dengan Soraya)

-watak abang ipar Soraya yang abused wife. yang tak ada kena mengena dengan susuk. (mungkin untuk tunjuk betapa miserablenya hidup Soraya, or untuk jadikan watak abang ipar tu sbg penyambung antara Soraya dan Adlin)

-Scene Rozana mandi kolam, yang dengan selamba menayang pakaian mandinya iaitu bra dan seluar dalam shj.


in the end, orang-orang yang Ida Nerina (or Soraya) bunuh untuk memenuhi keperluan dia tu adalah orang-orang yang pernah sakitkan hati dia. tak seorang pun orang awam yang tak bersalah. so.....what's the point of killing? kat situ dah tunjukkan yang Ida Nerina took revenge at the same time dalam keperluan nak makan daging manusia. (but manusia yang pernah sakitkan hati dia.) huh?!


lalala.


p/s: beb~aku punya lesen utk buat silap. so, maafkanlah review yg sangat amatur ni ye.

10 bintang:

Cik-MeGa said...

conclusion!

selebriti---> moden tp kuno!

muse kata moden tp kolot!

spenderwoman percaya pawang~

lalala

teringat pd statement aleeza kassim dlm melodi yg ditayangkan setiap ari ahad jam 12.30 tgh hri di tv3 ketika ditanye tntg kntroversi pakaian renangnye dlm susuk..

katanya...

"itu cume berlakon je~"

oh!

Rye said...

ngahaha~

tu cuma berlakon je yer..

isk~
lantak diela ungu~

tp aku stuju tu, selebriti berfikiran moden tp kuno/kolot.

minum arak sbb zaman dah mode.
pakai susuk still kolot, kan?

ngahaha

Amir Muhammad said...

Terima kasih untuk komen anda :-)

Sebenarnya dunia selebriti digunakan hanya sebagai metafora. Susuk ialah cerita politik.

Rye said...

beb! amir muhammad bace review ni???

adumak. malunye.

:">

Cik-MeGa said...

aduih...

mst die sebarkn tntg kutukan kt terhadap seleb~

hahahaha.

btw mr. amir, ur susuk prove wat my former lect said.

"film is not what u see. but, its what u dont see"

-_- said...

iaitu ibu Soraya yang beristighfar, but in the end dia mati jugak. mati sebab apa, aku pun confused.> dukun dewangga tu cakap kat suzana yang pemakai susuk keramat tak perlukan sesiapa. lagipun nak tunjuk yg pemakai susuk ni akan menyusahkan org sekeliling dia and end up she has no one else for her.

-mak cik yang dah mati suruh Soraya nyanyikan satu lagu untuk dia. > itu turning point untuk soraya berhenti bekerja kat hospital

-scene bergurau-gurau dalam bilik gunakan bantal berbulu(or might be bahasa filem, Naeim dan Amir nak tunjuk yang scene ayam(bulu) seterusnya ada kena mengena dengan Soraya)> setiap kali ada orang nak dibunuh mesti ada hint ayam. kan last sekali mas tu mati kena bunuh.

-watak abang ipar Soraya yang abused wife. yang tak ada kena mengena dengan susuk.>masa ni lah dukun dewangga tu selamatkan soraya

-Scene Rozana mandi kolam, yang dengan selamba menayang pakaian mandinya iaitu bra dan seluar dalam shj.>dia nak pikat/goda soraya kot (kan jalaludin hassan ada hint yg rozana tu minat perempuan) and maybe utk tunjukkan pemakai susuk ni dah hilang moral dan adab

-_- said...

oh, hanya nak berkongsi pandangan.

:)

MuDaH SaJa Untuk Mu said...

huhuhu...susuk..susuk memang amalan kolot. itu lah manusia klu nak lawa, kuno tak kuno...buat jer....

em....Amir Muhammad baca review ko lah muse...ok lah tu...dia ckp psl politik...fu...

Zumar Mariah said...

isk,
aku kureng minat same genre cter2 gini la.
tp,
nk jugak tawwu tang mane politik dlmnye~

ade lg x kat panggung..?
ke kena nunggu cd?

Rye said...

ok ok, aku dh ask around dan aku rasa aku dpt agak la politik tu kat bab mana..

ida neria kan makan hati/jantung manusia kann...

so..in politik, kalo nak berjaya, kita kena makan kawan..
ngahaha... btol x?

ni pun aku dpt dari amoy...


anyway, uzair sawal, thanks coz stopping by and for your [andangan tu! betul gak tu eh....