Photobucket

Friday, September 26, 2008

ideologi si Mamat Khalid~

pada tanggal 15 September 2008, aku telah ke FINAS dengan mind-setting hanya untuk berbuka puasa. tapi ada pulak tiba-tiba diadakan seminar "MENJEJAK PEMIKIRAN MAMAT KHALID". Aduss~
aku pergi dengan cawan kosong.
panelnya terdiri daripada empat manusia berilmu iaitu, A. Wahab - seorang penulis/pengkritik filem, Dr Zulkifli - seorang lecturer freelancer dlm film studies, En Norman - lecturer bijak kebanggaan kita, dan Mamat Khalid sendiri.
Mungkin korang dah terbaca artikel tentang seminar ni kat surat khabar Harian Metro kut?
Lebih kurang apa yang press cakap dengan apa yang Mamat Khalid cakap cuma mungkin bertapis sikit. Bukanlah Mamat Khalid tu mencarut pun~
Mamat Khalid meletakkan beberapa harapan dia dalam membikin filem. Harapan2 dia ni harap2nya dapat jadi ideologi yang membentuk budaya. ecewahhh~!
1. Filem di Malaysia ni akan jadi satu budaya. Something yang semua orang buat. BUat tu bukanlah maksudnya semua orang keluar shoot, tapi semua orang pergi nonton, dan balik berfikir.
2.Filem hitamputih dari Kala Malam Bulan Mengambang tu di hasilkan untuk merai zaman kegemilangan filem Melayu dulu2. Untuk meminjam sedikit magic dari hasil tangan Run Run Shaw dan P Ramlee. Walaupun zaman dulu tu, hasil hitamputihnya terpaksa sebab tak ada lagi teknologi warna, tapi magic tulah yang Mamat nak pinjam.
3.Filem Lang Buana adalah essence of Mamat Khalid. Kalau nak kenal diri dia, tonton Lang Buana.
4.Bila dia buat filem, harap2nya apa yang penonton dapat adalah sebaliknya daripada apa yang dia nak katakan. Contoh, kalau dalam Man Laksa, endingnya gunakan konsep Mat Jenin, jadi apa yang penonton patut buat lepas tengok cerita tu adalah tanya diri sendiri "What are we gonna do about it?" Maksudnya, janganlah jadi macam Man Laksa tu~!
5.Penonton seharusnya menerima/merespek apa yang pengarah tu buat, dari segi naratif, bukan menghukum pengarah dengan mengatakan cerita tu tak best sebab jalan cerita tak memenuhi kehendak korang. Kalau Mamat letakkan endingnya berangan - adalah sebabnya tu~! Bukan sesaja je (mcm filem Mistik, lalala~) or untuk tunjuk ending yang klise. (mcm Mistik gak)
6.Filem Rock hanya akan difahami oleh orang yang hidup di zaman tu. Kalau Mat2 Kuntum tak faham cerita tu, tolonglah faham yang cerita tu hanya untuk rockers~! Haha~
7.Every parody filem yang Mamat buat, ada sesuatu yang dia nak sampaikan. Each of it. Cont0hnya, dia menggunakan puteri Majapahit sebagai watak Puteri Gunung Ledang sedangkan dalam sejarah, Puteri Gunung Ledang tu orang Johor~ KOrang rasa apa yang dia nak sampaikan kat siniey~?
Bagi panel2 bijak yang lain tu, diorang lebih banyak bidaskan genre2 filem yang MAmat Khalid buat dari segi teori dan pandangan ahli2 buku or ahli2 falsafah. termasuklah En Norman yang kita sayang~

6 bintang:

Cik-MeGa said...

untuk no 7 tuh...
mamat khalid lupa nak terangkan dgn lebih detail.
aku-lah Puteri Gunung Ledang tersebut.
so, ape yg aku nk sampaikn kat sini?
ya!
aku orang johor...

aku suke mamat khalid. kerana ke-smart-an die menyampaikan banyak perkara melalui filem.

Anonymous said...

mamat khalid membuatkan aku dah tuka perspektif aku pasal die...thanx dr mahadi kerana bawak kami2 ke finas

Aina said...

aku mulai menyukai die sebagai fave director ku..
ehhehe

Ajami Hashim said...

good 4 u ;-)

nnt ESTET jgn lupa sokong taw!

Miss LaraLady said...

aku gi sane..
pesal x nmpk ko ha?

MuDaH SaJa Untuk Mu said...

aku pun ada masa tu..kui3..

mamat Khalid punya otak gilo...

aku sayang director gilo macam dia...

Tapi...

Aku lagiiiii sayang DR.MAHADI...

masa dia jd MC, Dia punya lawak tu tak tumpah mcm lawak dia kat class...hahahahahha