Photobucket

Friday, November 7, 2008

WAYANG - cinta luar biasa??? atau biasa biasa je???

okie, seperti yang di gembar gemburkan, filem WAYANG akan keluar ke panggung pada 13 NOVEMBER 2008. aku berkesempatan tengok, sebab aku dan rakan2 kelas yang lain diminta untuk bersama memberi sokongan untuk tayangan perdana WAYANG. maka, dengan secara tidak sengajanya, aku menonton filem WAYANG, dari awal hinggalah akhirnya. (sehingga ke credit title, sebab nak tengok nama member2)

pengarahnya, skripnya, adalah hasil dekan fakulti teknologi kreatif dan artistik, UITM SHAH ALAM. perlu ke namanya disebut di sini??? tak perlulah. internet ada, dunia dah maju, search lah sendiri. hehehe...

dekan? dr? profesor? emmm...dont judge the book by its cover! entah kenapa bila aku tonton filem itu, aku rasa filem itu seakan tersekat sekat jalan ceritanya. tiada jalan cerita yang berterusan. seperti ditampal-tampal babak2 yang ada. sedang asyik, khusyuk menghayati kisah pada babak ini, tup tap, babak seterusnya entah kisah apa pula. aku guna ayat yang paling mudah. tiada kesinambungan yang menarik! atau tiada kesinambungan yang lancar! atau tiada kesinambungan antara satu sama lain!

ay, berapa banyak kesinambungan dah! ye, memang itu masalah utama aku masa tonton filem WAYANG. bila tengok, rasa tak puas. macam tak cukup je apa yang diberi. barangkali pengarah mahu sampaikan terlalu "banyak", sampai dimampat mampat kan dalam satu filem yang tidaklah mengambil masa terlalu lama. atau ayat familiar yang selalu keluar dari mulut orang, "tak ada budget!"

ada juga yang mengatakan, filem itu lebih baik dan menarik dari filem2 yang diarahkan oleh PM R.Mohdn. ye, aku setuju. mesej nye, nilai artistik nye, segala serba serbi memang lebih baik. tapi, sepanjang menonton filem WAYANG itu, yang membuatkan aku tertarik untuk menonton sampai akhir hanyalah keinginan mahu menonton AWI, watak lakonan ZUL HUZAIMY. dia saja yang berjaya membuatkan aku tak lelap mata, tak rasa macam nak keluar dewan sri budiman tu. lakonan mantap giler!!! tersangatlah layak dia dapat pelakon pembantu lelaki terbaik!

ada satu peristiwa di mana aku dan dua orang sahabat aku sedang berjalan menuju ke tempat letak kerata untuk pulang ke kolej. kami berjalan bersama dengan beberapa orang2 kuat pengarah filem tersebut. kami terdengar, atau tidak sengaja terdengar kenyataan seorang wanita yang mengatakan, "the movie is very great ah. boleh bawa gi luar negara ni"

aku dan rakan2 aku berpandangan. masing2 mempunyai riak wajah yang sama, dan kening mulai terangkat2. dahi dah berkerut.

member A: korang dengar tak apa yang aku dengar?

member B: ei, ada hati nak bawa pergi luar negara? layak ke?

member C (merangkap aku) : isy, boleh je bawa gi luar negara. tapi "bawa" jelah. laku tak laku, itu nasib ah.

aku tidak menggalakkan kepada sesiapa yang membaca entry ini untuk pergi menonton filem WAYANG. bukan aku tak support hasil UITM, tapi kalau rasa nak pergi semata mata mahu berhibur, carilah filem lain. tapi kalau rasa nak pergi untuk tengok zul huzaimy, anda digalakkan. kalau rasa nak pergi untuk tengok bangunan uitm, dan nama fakulti TEKA, pergilah ke panggung 13 nov ni.

5 bintang:

Rye said...

hahahaha

very the~
i like the review~

tp aku x tgk lagi cite rni~ baru cdg2 nye nak gi tgk..

lalala

tulipbiru said...

t'bantut hsrat nk g tgk citer ni..ahaks..

MuDaH SaJa Untuk Mu said...

hu...ganas punya komen.Arap10x orang2 berkenaan dpt baca benda ni.

aku tak tengok lagi wayang ni...

tapi...dah ramai org cakap benda yg sama...tak besh pon...

Zumar Mariah said...

aku xtgk lg..

tp,
ade plak sorg member aku yg kategori ROCK nie, ajk nonton. Aneh, xpasti sbb ape..yg pasti die bukan peminat Zul huzaimy.

*member C (merangkap aku) : isy, boleh je bawa gi luar negara. tapi "bawa" jelah. laku tak laku, itu nasib ah.

film gaye nie biasenye mmg akn "bawa" jek kat luo neg.

Myb ntok tontonan festivl film semate~
M'perkenalkn budaya luar.. something like tht lar..

Saiful AmmaR said...

pada pandangan aku, aku turut bersetuju dengan hasil tulisan ini. walaupun aku belum lagi menonton filem ini, tapi skrip aku pernah baca. cuma, mungkin ada perbezaan antara skrip yg aku baca dengan hasilnya. cuma, aku sikit berbangga sebb ianya hasil dari TEKA @ FACT.