Saturday, March 7, 2009

Nilai Skrip Masa Kini

Xsangka pula amoy ada tulis psl penulis dah. Aku still nak tulis pasal penulis skrip kat Malaysia ni coz aku pun penah blaja dlm bidang tu tp xtaulah arah tuju aku lepas ni coz aku sndri sedang menapak menghasilkan 'sesuatu' utk bidang ni.
Aku selaku x student scriptwriting sebenarnya agak malu bila berdepan ngn m.cik2, p.cik2 aku bila balik sebelah Johor ni. Diorg majoriti berstatus kelas atasan. Engineer, lecturer & farmacist.. Bukan malu kerna jwtan diorg tapi bila diorg mempersoalkan tindakan penulis skrip yg skunk agak 'terbuka' menghasilkan skrip tentang kehidupan org melayu yg kian x bersempadan. Pakaian yg mngalahkan org Barat, cara pertuturan yg kurang sopan antara org muda & org yg lebih tua, pergaduhan di meja makan, perebutan lelaki antara perempuan hingga berlaku pertelingkahan yg keterlaluan & byk lagi. Menurut mereka tidak perlu tonjol kan perkara cm2 & jadikan semua 2 sbg subjek utama. Penonton skunk terlalu mudah terikut ngn apa shja yg muncul di kaca tv. Sepatutnya penulis2 skrip menggunakan kelebihan yg ada pd mereka utk mendidik penonton utk dgn cara yg lebih bijak..
Woo, aku sbenarnya agak ptus kata2 bila menerangkan kpd mereka. Ye,bkn sng utk berdepan ngn 1001 pemikiran manusia di dunia. Xmgkin kita dpt nk puaskan hati smua org,kan?? Cuma yer, mana yg baek dijadikan panduan & yg sebaliknya jdikan sempadan..

3 bintang:

Mute Muse said...

oh.
btul2.
zaman skang ni skrip boleh dihasilkan oleh budak baru abis SPM jek.

Ajami Hashim said...

ahahah! kau suruh macik2 & pacik2 kau tengok ASTRO OASIS dik!

100% skrip halal!

tulipbiru said...

muse ~ haha..jd diploma kita da xde nilai yer..;p

ajami ~ diorg smua pulun..Oasis, Prima,Box Office ;p
dats y diorg ley komen yg ad btul nya nilai kritikan diorg 2..