Photobucket

Monday, June 15, 2009

Jangan Pandang Belakang Congkak...

Mengisahkan tentang Punai, Cat & Johan yang mendapat telegram yang meminta mereka mencari Pak Sudir kerana akan diwasiatkan harta tanpa mengetahui sebenarnya harta tersebut adalah saka. menurut wasiat, ketiga-tiga mereka perlu mematuhi beberapa syarat sebelum layak mewarisi harta tersebut. syarat tersebut adalah mereka perlu bermalam di rumah pak sudir selama tiga malam berturut-turut dan dilarang menyentuh barang di dalam rumah tersebut termasuk sebuah congkak. nak dijadikan cerita, pada malam pertama mereka telah berjalan-jalan di kawasan rumah tersebut dan akhirnya terjumpa sebuah bilik yang menenpatkan congkak usang. mereka juga secara tidak sengaja telah terlanggar congkak tersebut lalu terbalik. di belakang congkak tersebut, terdapat satu tulisan ( saya cuba baca tapi tak dapat agak apa perkataan yang terdapat di situ).
selepas malam tersebut, kampung yang didatangi mereka mengalami peristiwa pelik. sebenarnya bukan lama sangat pun sebab mengikut syarat mereka cuma perlu bermalam 3 malam sahaja. maka, sepatutnya 3 malam jugaklah semua kejadian berlaku. tapi, penceritaan macam lama. saya jadi kurang puas hati dengan perkara tu. mengganggu fikiran logik saya ketika menonton. ok, tak mahu ulas!
macam yang media asyik tulis (klise sungguh media. =p), memang cerita ni okay. berpegang pada tema komedi seram, lakonan para pelakon yang agak memberi komitmen..semua okay. terletak pada ceritanya. menyentuh tentang lakonan, saya tertarik dengan den wahab dan wataknya. em, sekali tengok macam pernah tengok den wahab dengan watak tu. atau ade seseorang pernah bawak karakter lebih kurang macam tu? kalau media puji mazlan, saya mahu puji azlee. honestly, saya tak suka tiap kali azlee berlakon. macam over. tapi kali ni saya suka azlee in character-nya. penampilan tak banyak. tapi, success!
lagu tema! ok, saya menganggap lagu tersebut sebagai lagu tema sebab cuma lagu tu yang saya dengar. maka, saya yakin ianya adalah lagu tema JPBC. lagu tu mix tradisional dan rap. sangat sesuai dengan tema filem iaitu komedi-seram. bila imbas balik filem-filem seram yang gagal sebelum ni, salah satu darinya sebab tema lagu yang entah apa-apa. tak sesuai dengan tema filem. bukan setakat filem tempatan, filem luar jugak! bunyi sangat penting dalam membantu penceritaan sesebuah filem. kalau muzik tak sesuai, penceritaan pasti kurang mendatangkan kesan. makanya, filem tersebut jugak tak menarik untuk dihabis tonton. muzik boleh mengganggu emosi penopnton. itu yang saya sangat pasti!
sebenarnya, saya hanyut menonton JPBC. JPBC macam satu terapi untuk orang-orang yang sedang punya masalah. anda masuk dengan masalah, anda akan keluar dengan gelak ketawa. itupun jika anda normal dan punya sense of gelak dalam diri anda. tak perlulah prejudis sangat dengan filem tempatan. ok? =)

3 bintang:

Rye said...

oh ye ke?
so lakonan Lisa Surihani cmner?

die blakon cite ni kan??

Cik-MeGa said...

dia paling jimat suara dalam cite neh. dialog tak banyak.

Aina said...

tapi okie kan. better lah dari lakonan dia yg sebelum ini.

aku juga setuju ini antara filem komedi yg bagus