Monday, October 12, 2009

PapaDom.

mengisahkan seorang lelaki lakonan Afdlin Shauki yang bernama Saadom, mempunyai seorang isteri lakonan Norkhiriah bernama Mun dan dikurniakan seorang cahaya mata lakonan Liyana Jasmay bernama Miasara. pada awal cerita, Saadom yang merupakan seorang pengusaha nasi kandar yang terkenal kerana papadom-nya yang istimewa, lain dari yang lain, kurang mengambil berat akan anak perempuan beliau. hal ini membuatkan isterinya makan hati dengan cara saadom. sehinggalah pada satu ketika, Mun terlibat dengan kemalangan dan meninggal dunia. maka, keseoranganlah Sadom emembesar dan memberikan kasih sayang kepada Miasara. disebabkan berasa kesal dengan hal tersebut, Saadom mengambil keputusan untuk memberikan sepenuh perhatian kepada satu-satunya anak sehinggalah menjaga anaknya 24 jam dengan begitu teliti.

jalan ceritanya menarik. sebab, sejak dari zaman hitam putih lagi kebanyakan filem atau cerita berkisar tentang pengorbanan seorang ibu. pengarah mengambil kasih sayang seorang ayah kali ini sebagai paparan utama. [ayat macam assignment tetap tak hilang!]. jadi, sebaik mengetahui tema cerita ini, serta merta perkataan 'klise' hilang dari dalam kepala. betul?
cara afdlin menyampaikan cerita ini jugak agak menarik memandangkan ia mengangkat tema kasih sayang. dan, afdlin menjadikan ia sebuah filem dalam kategori komedi. sejauh mana gelak ketawa mampu mewujudkan kesedaran? tapi, PAPADOM tak gagal mewujudkan perasaan rindu pada ayah sebaik selesai menonton. bukankah itu jugak sebahagian kecil bentuk kesedaran. atau mungkin, pada mana-mana siswi yang masih menuntut akan mula memerhati tukang kebun di kolej kediaman mereka. manalah tahu kalau-kalau ayah diorang pun buat macam saadom. kan? =)

watak dan perwatakan. saya lebih berminat untuk melihat watak kecil kerana kebanyakan orang sudah go through watak-watak utama. afdlin memang seorang yang sejak dari dulu suka menggunakan nama-nama berbakat dalam kebanyakan filemnya. makanya tak hairanlah vanidah imran muncul dengan profesor balkes yang boleh dikira berapa aje scene kewujudan dia. mengambil ayat seorang rakan di ulasannya "ada apa-apa ke panggil vanida berlakon ni?". hehehe. kalau nak diikutkan, watak Que Haidar si Wajib Tayang tu pun tak sebesar mana. tapi perwatakan dia sangat selari dengan muka que. kena pada tempatnya! harun salim bachik! perwatakan dia buat saya fikir, manusia memang macam-macam sifatnya! afdlin mengeluarkan satu sisi hidup seorang yang tak seberapa tapi dia jugak nak jadi seseorang dalam sebuah cerita. hal ini dapat dilihat apabila dia mengenakan iq test kepada saadom ketika sesi temuduga saadom untuk menjadi seorang tukang kebun. bila dah diberi kuasa~
ya. afdlin shauki dan liyana jasmay deserve untuk trofi mereka.

ulasan dai sisi kecil. saya terhibur dengan hiburan yang disajikan oleh Afdlin kali ni. wujudnya kumpulan boria bukan bererti Afdlin kekeringan idea dan meniru cara orang lain berkarya. tapi ia satu sindiran manis. saya senyum meleret dengan babak tersebut. dan, saya suka apabila Afdlin mengetengahkan satu situasi yang mana si Wajib Tayang menamakan karyanya dengan nama yang dahsyat tapi isinya tiada. itu wujud!
sebaik selesai menonton, cuma satu yang terfikir di benak saya.
"no wonder papadom menang di FFM"

tarikh tayangan: 11 oktober 2009.
tempat: cathay, the curve damansara.

4 bintang:

Saiful AmmaR said...

eh... same la tempat kite tgk Papadom... hehehe... cuma tarikh jer berbeda... hehehhe....

ulasan yang agak menarik. sedikit menampakn unsur mempromosikan filem ini sendiri...

Pada pendapat aku... ia memang best.. dalam gelak ketawa kita tahu tujuan utamanya... tetapi, sedikit kekecewaan yang berlaku...

good job afdlin...

MeGa said...

kekecewaan ape?

Anonymous said...

jgn terlalu emosi kepada tanah.

MeGa said...

fndrocka: gegar panggung gelak time dialog tuh.