Photobucket

Sunday, June 22, 2008

++retorik++

visual memainkan peranan penting dalam mempengaruhi minda indivdu. peranan otak memproses maklumat yang diterima mendatangkan kesan kepada kehendak seseorang. mata yang elihat, telinga yang mendengar dan maklumat yang diterima membuatkan individu mempunyai keinginan dalam hati...(wah, starting cam wat assignment)...


makanya, promosi sesebuah filem yang extravaganza gedebum mmg mendtgkn kesan khas ke atas dri seseorg. mengambil contoh filem kungfu panda, long khong dan heart(satu masa dulu), buktinya mmg jelas. kungfu panda telah memulakan kempen promosi d kaca tv sejak awal mei sedangkan filem tersebut hanya mula ditayangkan pada permulaan cuti sekolah pada 6 jun. kanak2 yg meenonton iklan di tv akan membuat permintaan sambil merengek2 kecil pd ibu bapa utk pergi menonton filem tersebut. promosi filem long khong jugak sama naek gan kungfu panda. masih ingat dgn promosi filem heart satu masa dulu? anda juga tau macam mana promosi tersebut dijalankan di tv MALAYSA bukan? impaknya adlh pada kutipan flem tersebut di pawagam.


trailer(betul ke spelling neh?) sememangnya memainkan peranan penting. visual pendek berserta dialog tertentu perlu berada pada kelas tersendiri untuk memancing emosi & psikologi penonton utk pergi menonton.


dan sekarang neh, filem sepi sdg mengisi ruang promosi di tv. sy yang menonton tv dua hari sekali ni pon rase x sabar nk tggu 26 jun. secebis yang dipapar namun menjentik hati utk menngetahi kondisi sepenuhnya filem tersebut...



ermmm....ingin sy menyentuh tentang promosi filem SUMOLAH. sangat extravaganza gedebum, tapi dengar cerita kutipan filem tersebut x semegah promosinya. dimana silapnya ya?

3 bintang:

Rye said...

trailer= ejaaan yg btul, syabas!

sepi=menci kabir bhatia. ngah boikot filem die skang. lalala~

sumolah=salah pemiliha tema. or tarikh tayangan. em, ntah, aku pun x tgk lagi cte ni.

Zumar Mariah said...

m.u.s.e;
menci kabir bhatia?
ari2 ajk aku tgk wyg nengok Sepi...
disane ko kate laen..
disini ko bilang laen erk??
hahaha..

Rye said...

ari tu aku x menci dia lagi
skang udah menci
xmo ar tgk cte tu. jom tgk cte laen plak, xurin??