Photobucket

Sunday, March 1, 2009

perlukan penulis yang hebat???

academy award dah pun lepas. kita dah tau pun siapa pemenangnya. macam biasalah, kalau namanya hollywood, kalau filem yang tercalon tu biase2 je standardnye pun, still digembar gemburkan sebagai filem yang terhebat DI DUNIA. hanya kerana konsep "GLOBAL" a.k.a POPULAR CULTURE, semua pun rasa academy award ini memang penilaian bertaraf dunia.

tapi tak dinafikan memang filem2 yang mereka hasilkan tu tinggi jugalah kualitinya kalau nak dibandingkan dengan filem filem yang ada. okaylah, bukannya aku nak membebel pasal kualiti filem mereka bagus ke, filem kita pun leh pergi jauh ke, tapi aku cuma nak suarakan satu persoalan yang aku suka tanya dalam fikiran aku. persoalan yang dah banyak sangat orang persoalkan, sampai dah tak tersoal pun.

adakah industri perfileman kita perlukan penulis yang hebat????


ramai pengarah filem di malaysia yang menulis skrip sendiri dan ada juga yang mengambil skrip orang lepas tu kata tu skrip dia. eh, sorry sorry. off record!!
tapi, entahlah kamu semua setuju atau tidak, susah sekali nak tengok filem kita yang skripnya benar benar bagus.

ada yang benar benar menulis skrip dan benar benar mengarah, itu benar benar berjaya menghasilkan filem yang cukup "feel"nya. ada juga yang benar benar berani memilih skrip yang bagus dari penulis yang benar benar berani menulis "akal" dan "hati" nya.

jika dilihat pada filem yang tercalon sebagai filem terbaik di academy award lepas, 4 dari 5 filem yang tercalon adalah adaptasi dari novel atau buku yang telah sedia ada ditulis dan diterbit. filem tersebut adalah filem slumdog millionaire, the reader, the curios case of benjamin button, dan frost/nixon. slumdog millionaire menjadi filem terbaik.

bukan tahun ini sahaja, tetapi tahun tahun yang lepas juga memaparkan begitu banyak filem Hollywood yang diadaptasi dari buku, novel, cerpen, dongeng, dan etc. sambutan??? kutipan??? berjuta juta lemon!!!!

mereka hasilkan filem dari hasil tulisan seseorang. atau pun, mereka hasilkan filem dari hasil penceritaan hidup seseorang yang benar benar ada. kesimpulannya, mereka hasilkan filem dari idea yang telah ada terlebih dahulu, dan mereka meluaskan idea itu ke serata dunia dengan cara "bikin filem".

jadi, tak ada masalah sebenarnya kalau kita cuba bekerjasama dengan penulis yang sedia ada dan jelas banyak juga bilangannya di malaysia ini untuk menghasilkan filem yang bagus. janganlah terlalu bersikap "bagus ke idea kau?" atau "siapa kau?" dalam menilai karya seseorang. ye, mungkin ada yang kata, "susahlah nak cari penulis yang bagus".

hendak seribu daya, tak mahu seribu dalih.

4 bintang:

Ajami Hashim said...

bagi pendapat saya, tak salah kalau seseorg pengarah tulis skrip sendiri malah lagi digalakkan kerana hanya dia yg tahu apa & bagaimana hendak diceritakan kisah dlm skripnya itu.. kadangkala ada juga pengarah yg cuma menyimpan 'idea' dlm kpla hotak dia tapi tak ada masa utk siapkn skrip lalu dia collaborate dgn kwn2scriptwriter dia utk zahirkn the script.. pun juga ada pengarah yg cuma pandai mengarahkan/mengolahkan semula skrip tulisan org lain, mungkin lebih baik dr skrip asalnya (atau seblaiknya).. di Msia utk syarikat Tygan Unggul sdn. bhd. setahu saya mereka ada panel skrip sendiri + panel bebas utk menilai setiap skrip yg hendak di-produksi-kan.. mungkin ada skrip yg ditolak/diminta tulis semula/dibikin setelah dinilai/ditapiskn beberapa kali/peringkat.. bg syarikat lain, saya kurang pastilah (harapnya mereka buat juga tapisan betul2).. skrip yg berjaya difilemkn selalunya byk faktor lain misalnya kalau syarikat kecil, mungkin mereka tak begitu mampu utk terlalu memilih krn utk mencari networking dgn penulis skrip yg lain maka mereka akn gunakan penulis tetap dr pekerja mereka shj/keluarga atas sebab2 bajet 'story development' yg terhad (mcm filem GENG).. faktor lain mungkin kerana filem indie - ofkoslah guna skrip sendiri.. juga faktor skrip panas/wajib dibikin mislanya dr juara pertandingan penulisan skrip FINAS atau skrip biografi sejarah mcm MAT KILAU yg akn dibiayai sepenuhnya oleh dana/grant khas KEKKWA/FINAS/SME BANK (bukan loan).. juga ada skrip khas mcm filem WAYANG/JOHNNY BIUKIN FILEM yg dibiayai sepenuhnya oleh uni terbabit.. so pd pndpt saya, utk mengatakn bahawa produksi di Msia main belasah/cincai semuanya tidak betul juga.. fyi, apa yg kita tonton di pawagam kalau busuknya/wanginya sesebuah filem kena tengok faktor2 itu dgn selidik dr latar produksi yg membikinnya.. peluang utk penulis2 baru atau penulis novel/buku utk adaptasikan ke skrip sentiasa terbuka, cuma pandai utk mendekati produksi2 itu & tidak putus asa utk ber-networking bila ada event2 filem atau hubungi sendiri produksi yg sesuai genre tulisan anda.. good luck all! muahhh! ;-)

Unknown said...

masih ditakuk idea lapuk....


xdee lateral thinking,,,,

Rye said...

kata en hasan muthalib, pembikin filem hollywood kebanyakannya suka adaptasi dari buku+poem sebab pada buku dan poem tu plot dan structurenya sudah tersedia. dorang tinggal nak visualkan jek.

anyway, en ajami komen dgn panjang lebar! hahaha.

Ajami Hashim said...

mute, depend gak novel genre apa yg nak diadaptasi..

mmg novel dah ada sedia-ada 'structure' TAPI penulis skrip sepatutnya bukan 'pak turut' atau 'tukang tekap' ajer bulat2.. scriptwriter kena bercerita dgn visual+audio.. book writer in 'talking head' lain mcm skit cara berceritanya.. fyi, honestly BUKAN senang nak adaptasi dik! ;-)