Photobucket

Sunday, March 22, 2009

race to witch mountain....

aku penat tengok cerita ni!
sebab aksi yang dipaparkan sentiasa berjalan tanpa ditangguh-tangguh walau sekejap. jantung aku tekejut dek kerana asyik tersentak. hehehe.

minit cerita bermula dengan paparan keratan akhbar tentang UFO yang dijumpai di Bumi. pada awalnya aku menganggarkan cerita ni macam boring sebab scene keratan akhbar ni snagatlah mengambil masa yang lama. mungkin sebab ia dilakukan sebagai latar opening credit membuatkan aku ala-ala bosan menunggu kisah bermula.

sinopsis.
kisah ni tentang sepasang saudara iaitu Sara & Seth yang datang dari sebuah planet yang terletak berpuluh kilometer dari Bumi. mereka datang ke sini kerana mahu menyelamatkan satu-satunya bukti yang boleh menyelamatkan planet mereka dan memastikan keselamatan Bumi tidak terancam. bukti tu adalah sejenis alat yang merupakan kajian ibu bapa mereka. pasangan bersaudara ni menggunakan khidmat sebuah teksi yang dipandu oleh Jack lakonan The Rock (the reason why i watched this movie). setelah berjaya membantu Sara & Seth mengambil barang tersebut, Jack gagal melepaskan diri dari mereka kerana dia berasa bertanggungjawab untuk membantu setelah mengetahui siapa kedua-dua kanak-kanak ini. hal ini kerana, mereka mahu pulang segera ke planet mereka sedangkan dalam masa yang sama dburu oleh dua pihak yang berlainan iaitu seorang pembunuh upahan dari planet mereka sendiri dan Bahagian Penyiasatan Khas US yang mengendalikan kes berkaitan UFO ini.

aku berasa sangat 'termasuk' dengan aksi-aksi dalam filem ini kerana ia membuatkan keiginan aku untuk menunggu apa seterusnya. perjalanan ceritaya yang mudah difahami (naratif) membuatkan aku sagnat santai untuk menontonnya berbanding beberapa filem Holywood yang memerlukan akal berfikir dengan lebih ligat. apa yang lebih menarik, pelbagai perkara disampaikan dengan sinikal. contoh, watak Jack adalah seorang yang berbadan sasa namun mempunyai hati yang kecil. dia seorang yang mudah berasa rendah diri. malah, dia juga digambarkan sebagai seorang yang lembut hati.
selain itu, karakter Dr. Alex Friedman yang bekerja sebagai penceramah di sebuah konvensyen UFO namun beliau gagal menghabiskan sesinya dengan berkesan. hal ni bagi aku menunjukkan betapa ketinggian ilmu seseorang tu belum tentu mampu membuat orang lain mempercayai akan kepakarannya..

watak & karakter semuanya nampak okay. yang lurus memang dipersembahkan dengan sangatlah lurus dan yang jahat memang nampak sangatlah jahatnya walaupun dia datangnya daripada sekumpulan orang dalam jabatan kerajaan...

tak rugi menonton. silalah ke panggung berhampiran anda...

4 stars.

3 bintang:

SMF TEKA said...

teruja ngan filem ini..

tapi tak berkesempatan...

Unknown said...

kelmarin pergi ke GSC Klang...
tapi xde plak filem ni...
so tontonlah Dragonball...
xpuas...
heheheehhe...

Rye said...

weh..dragon ball...ape lg..review ar.