Thursday, April 15, 2010

adakah benar Industri Kreatif Malaysia sudah ketandusan naratif yang kuat?

rasanya tidak. Malaysia punyai banyak kekangan yang terkongkong.
  1. masalah utama : pasaran kreatif yang sangat kecil (sampai ada yg kata kita xde industri). dari 27 juta rakyat Malaysia hanya 600 000 orang saja penonton tegar di panggung wayang.
  2. dan muncul masalah-masalah seterusnya : para penerbit tidak berani melabur wang yang banyak. (sebab takut rugi, industri kecik beb!)
  3. mereka menonton utk hiburan bkn utk berfikir.(sebab tu adnan sempit laku habis, JPB laku sebab org suka benda tahyul!)
  4. dari situ muncullah cerita-cerita yang berulang-ulang, naratif longgar, struktur yg bodoh dan seterusnya.....
  5. para pembikin buat filem berdasarkan tuntutan komersial maka lahirlah karya-karya yg sedap je mata memandang (yg mata x sedap pandang terus sepi tanpa publisiti, kalo dah harumkan nama Malaysia baru a dpt publisiti...tipikal!)
  6. orang yang dlm industri pun saling bercakaran, tuduh menuduh, ego masing2 nak ditunjuk...macam mana nak maju!
  7. bila pengkritik mengkritik dah mula menggelabah then kuar statement kat media suh pengkritik jgn sibuk lepas tu pulak suh pengkritik buat filem...ape ke hal???(woi bangang!dah nama pengkritik..so dia pengkritik jela...bodoh bahlul sgt nape....dia belajar ilmu mengkritik...kau belajar ilmu nak buat filem...so masing2 la....bodoh!)
  8. bila buat studio yang tercanggih kat asia, takde tenaga buruh nak gerakkan studio tu...(ko bangga la sampai mati!)
masalah-masalah ini menjadi peranan mengapa industri kita begini jadinya. ada beberapa penyelesaian yang dirasakan sesuai sangat kot. ADAPTASI. sejak malaysia mula buat filem pada tahun 1930an, hanya 9 buah filem yg di adaptasi dari novel. untuk pengetahuan pembaca KITA PUNYAI NOVEL-NOVEL YANG KUAT DAN KUKUH NARATIFNYA! tgk saja karya-karya Hlovate, Ramlee Awang Murshid, Areila Hashim, Faisal Tehrani, banyaka lg la.....cuma kita tade keberanian utk ke arah itu. tgk saja Indonesia, bagaimana kejayaan laskar Pelangi....

jadi anda sebagai penonton, pengkritik, pembaca, pelajar filem, pengarah dan sebagainya, anda mampu mengubah keadaan ini. JANGAN TAKUT UTK PUNYAI CITA-CITA~

0 bintang: