Photobucket

Monday, April 19, 2010

clash of the titans!



Release the Kracken! Itulah dialog yang aku ulang tak habis2 sampai sekarang. Betapa kagumnya aku menonton babak tu sampai sekarang terasa impactnya. Haha..
Filem ini memang boleh dikategorikan gempak gila dari segi special effect dan kesan2 khas (er..sama lah tu kan..haha..saje wat reviu jadi panjang). Tapi dari segi jalan cerita itu, barangkali sudah biasa kita tonton kisah2 yang membabitkan dewa seperti Zeus, Hades, Medusa…bla bla bla..

Ok, setahu saya clash of the titans telah dihasilkan sebelum ini pada tahun 1981 (kalau salah tolong jolokkan..haha). saya sebenarnya berniat nak menonton filem ni sebab heronya yang pernah berlakon dalam Avatar iaitu Sam Worthington. Sekali lagi memegang watak hero, memang “worth” betul lah mamat ni. Asyik dapat berlakon jadi hero untuk filem yang gempak2. Bak kata beliau, “as far as I'm concerned, He hired me because I'm cheap & I'm Australian”..and your cute too..wahaha!

Tapi, kalau nak katakan lakonan beliau bagus dari segi peningkatan, tidak juga. Lebih kurang sebenarnya watak ini dengan watak dalam Avatar. Seorang hero yang berjuang demi menegakkan kebenaran, keadilan, keselamatan, ke…la la la~..ok, sebelum aku merepek, aku Cuma nak katakan yang watak Sam dalam filem ni taklah begitu hebat pun lakonannya. Jika anda mahu melihat beliau memakai skirt sambil membunuh, bolehlah menonton filem ni. [^_^] Sam Worthington memegang watak sebagai Perseus,, anak kepada DewA Zeus.

Sangat typical melihat watak2 dewa dalam filem ni seperti filem2 dewa yang lain, mereka hanya akan duduk (atau berdiri..hehe) dalam bulatan dan berada di dalam satu Bandar yang diselaputi awan. Wahaha…lawak ah. Saya sebenarnya sangat tidak suka imej dewa2 seperti ini. Macam dewa2 ni tak ada buat apa2, hanya tahu berborak dan berbincang sahaja. Haha…karakter jahat jugalah yang banyak bertindakkan. Tengok saja pada Hades yang bersungguh2 mahu menjatuhkan Zeus, sibuk ke sana ke mari. Itulah, orang jahat ni selalunya berjaya sebab rajin! Lebih lagi yang melakonkan watak Hades adalah salah seorang pelakon kegemaran saya, Ralph Fieenes…oh…lord voldemort ku~

Ok, dah jadi personal sangat review ni! Hehe… tapi memang selalunya elemen2 personal ni yang melekatkan kita dekat kerusi panggung sebenarnya. Satu lagi karakter yang membuatkan saya terpaku adalah watak Gemma Arterton sebagai Lo. Ha…cantik giler! Aku yang sering terpukau melihat wanita cantik (opss..lurus!), memang berasa stunned melihat wanita ini memegang watak ala2 “guardian” kepada Perseus.

Secara keseluruhannya, filem ini memang typical filem Hollywood, tapi, kalau ditanya worth it atau tidak membayar harga tiket dan harga pop corn+coke, jawapannya, worth it lah juga. Hahaha…

p/s: se”cute” mana pun heronya, handsome lagi Kraken ku. hahahaaha

0 bintang: