Photobucket

Wednesday, December 24, 2008

Filem HISTERIA -------> Histeria ker...???

Halu... ni 1st time i menulis/komen/bagi pendapat kat blog ni. ni adalah hasil usaha rakan2 dalam membuahkan pendapat utk kita berkongsi bersama. dah lama pengasasnya menyuruh saya memberi komen tapi tak tahu lah nak komen pasal apa.
bab pasal term filem ni mmg saya tak berapa arif. nak komen sangat pun saya tak berani sangat sebab saya bukan org filem. saya lebih kepada teater. saya tak tahulah kalau kedua2nya mempunyai persamaan. sedikit sebanyak tu adalah persamaannya namun apabila berbicara mengenai kritikan mengenai sesuatu filem saya harus berhati2 untuk memberi kritikan. saya tidak mahu hentam kromo kerana saya tahu batas2nya.
SAYA TIDAK MAHU MENJADI SEPERTI JURI JEMPUTAN SEPERTI DALAM PROGRAM REALITI TV DI MALAYSIA YANG SUKA HATI KOMEN TAPI OTAK KOSONG!!!
ok, cerita mengenai filem Histeria ni, sebagai penonton saya berpuas hati dengan jalan ceritanya tetapi ianya belum mampu untuk saya rasa gelisah setiap masa dan waktu. namun adakalanya shoot agak mendebarkan. pengolahan cerita tersebut seolah-olah seperti filem2 seram korea. hakikatnya memang betol pun berdasarkan the making of histeria yang selalu diulang tayangkan kat astro.
mengenai ekspresi lakonan pelakon agak hambar dan mengecewakan. namun kegahan cerita disebabkan oleh pengolahan/shoot cerita tersebut diambil. ini lah yang menyebabkan cerita tersebut dirasai apabila ditonton. namun apabila menyentuh mengenai dari aspek lakonan ianya amat mengecewakan.
apabila lakonan di pentas teater, setiap pergerakkan tidak kiralah secara fizikal ataupun emosi semuanya harus diperbesarkan namun di dalam filem adalah sebaliknya. kekecewaan amat jelas dirasai kita sebagai penonton apabila tahap permainan lakonan pelakon tidak sama dengan apa yang dirasai. kekalutan, ketakutan, keresahan seolah2 perkara yang terjadi hanyalah satu perkara yang kecil sahaja.
apa tindakan dan reaksi kita apabila suatu kejadian bunuh berlaku dalam 1st time dalam hidup kita? bagaimana sistem biologi kita akan beroperasi. ni tidak, pelakon seolah2 biasa dengan kejadian bunuh. menjerit, muntah, lari untuk selamatkan diri................plssssssssss lah pengiat seni tak kiralah siapa tapi kat sini saya nak tuju kepada mengenai juru make up. plzzzzzz ambik perhatiam. muka pelakon tak pucat langsung malah muka pelakon bersih seperti baru lepas pakai pelembab muka. baju pelakon tak payah cerita lah.... kemas gitu katanya. apa yang dapat diperhatikan dengan jelass adalah mereka amat menitik beratkan rupa hantu jembalang tu. yang hairannya muka pelakon Kaza selaku tukang kebun sentiasa kotor 24 jam. hai tukang kebun tu tak pernah nak basuh muka ker. tak kira siang malam, muka tukang kebun mesti kotor. ni nak tunjuk bahawa karektor sebagai tukang kebun harus berkeadaan selekeh. aduh.....hancur yang amat ketara.
konklusinya pelakon2 ini hanya dikategorikan sebagai amateurish overacting iaitu suatu lakonan yang hanya diekpresikan hanya untuk menunjuk berdasarkan fizikal dan bukannya berdasarkan secara lahiriah. untuk dikategorikan sebagai pelakon berdasarkan konsep living the part amat jauh sekali. walau bagaimanapun saya tetap ingin mengucapkan syabas kepada semua pelakon kerana usaha mereka. untuk mencapai sebagai pelakon kategori A+ bukannya senang. dalam 1000 hanya 1 yang boleh mencapai. malah pelakon yang hebat seperti rosyam nor, zamarul hisham, fauziah nawi, jalaluddin hassan n banyak lagi belum mampu untuk mencapai sebagai kategori yang dimaksudkan.
bukan senang untuk menjadi seorang pelakon. kita hanya mampu untuk membawa/menunjukkan watak yang di bawa. namun hakikatnya LU...PIKIRLAH SENDIRI....

5 bintang:

Rye said...

yay.
abg lan mengepost~!!

great review.
tp x tgk lg lor, so xleh nk ckp byk...hehehe =)

Aina said...

wah, abg lan dah post review..
tercabar ni
hehe..
a'ah lah, tak tengok lagi filem tu
tapi dgr cite movie tu ending nye tergantung..
ye ke???
hhuhu

Anonymous said...

Mute Muse - p lah tgk.

Mastikus - yup, ending citer tu tergantung, rasa nak sambung jer dengan tali. hehehhe

Rye said...

by the way, suka statement ni...

"SAYA TIDAK MAHU MENJADI SEPERTI JURI JEMPUTAN SEPERTI DALAM PROGRAM REALITI TV DI MALAYSIA YANG SUKA HATI KOMEN TAPI OTAK KOSONG!!!"

hahaha..realiti TV yg mane satu tuuuu...wuuu~

ceri masam said...

crita ni pretentious...

nak kasi penuh slot pawagam je...

:)