Photobucket

Monday, December 22, 2008

The Pianist.


"If you prick us, do we not bleed? If you tickle us, do we not laugh? If you poison us, do we not die? If you wrong us, do we not revenge?" (William Shakespeare, The Merchant of Venice)


Filem Roman Polanski ini meletakkan Wladyslaw Szpilman sebagai watak utama. Seorang Yahudi. Perang Dunia Kedua antara Poland dan Jerman memisahkan Wladyslaw atau Wladek dengan keluarganya. Ah. Sinopsis.

Wladek seorang pemain piano. Dan dia pemain piano cuma. Tak lain. Tak reti berjuang, tak reti bersuara. Hanya pemain piano. Patut ke dia diangkat sebagai hero jalan cerita ini?

Ah, kalau aku sokong dia pun, bukan bermakna aku sokong agama Yahudi. Cuma dia penggerak cerita. Jadi dia dilihatkan sebagai seorang innocent. Orang Yahudi memang ditindas dalam filem ini. Yang menindasnya, tentera Nazi. Lebih kejam dari Bush. Atau sekejam Bush?

Oleh kerana cerita ini berkisar sejarah, jadi aku tak komplen apa apa tentang plot cerita. Cuma perwatakan Wladek yang dibawa oleh Adrien Brody ni. Kenapa dia sedikitpun tak pernah nak melawan tentera tentera Nazi yang senang sewenang wenang menembak kepala kawannya sendiri tanpa alasan?

The best part is, disebabkan Wladek seorang pianist, maka dia dihormati dan disanjungi. Ada beberapa orang yang menolong dia termasuklah seorang kapten dari tentera Nazi sendiri.

Ya…Wladyslaw yang lagenda bukan survive kerana berjuang! Dia survive kerana dibantu oleh tentera kejam Nazi, hanya kerana dia pandai bermain piano.

Aku betul tertarik dengan dialog di pengakhiran cerita, bila tentera Nazi dah kalah dan tentera Poland pula berkuasa. Wladek memakai kot milik kapten Nazi yang membantu dia, dan tentera Poland keliru, ingat kan dia pegawai Jerman.
Bila dia dah dikenalpasti, tentera Poland tu cakap:
“Why the fucking coat?”
Wladek menjawab;
“I’m cold.”

Aku meletakkan diri aku di tempat Wladek ketika tentera Nazi kalah. Dia mencari cari kapten yang membantunya dulu, tapi dalam masa yang sama, dia akan dikecam bangsa sendiri jika dia membantu kapten itu.

Tapi nasib baikla kapten tu tak dapat di kesan.

Aku benci cerita sejarah terutama berunsur peperangan. Tapi Roman Polanski berjaya buatkan aku duduk di atas kerusi, tak berganjak dan sakit hati dengan tentera Nazi! Haha.

Untuk Adrien Brody, A++++++!!

p/s: Muzik boleh tundukkan manusia, kan?

2 bintang:

ceri masam said...

its a gud story...

cuma ada misi tersembunyi...
did u notice it by any chance?

:)

Aina said...

grrr........
nak tengok cite ni!!!!!!
adrien brody, lakonannye sentiase mantap!!!
ehhehe