Tuesday, May 13, 2008

aku mau tonton lagi


Aku rindu nak tengok filem Seasons Change. Aku tengok filem ni dekat Mid Valley tahun lepas (2007) dan aku terus jatuh hati pada filem ini (terutama pelakonnya, Chutima Thepanarth). Masa nak pilih kena tengok filem apa, aku macam samar2 tak tahu nak tengok filem apa. Tapi bila terpaksa memilih filem yang akan tamat tayangannya sebelum pukul 5, maka tiket yang ada hanyalah filem ini. Aku sendiri pun tak tahu filem apa tu. Tak tahu langsung filem itu filem Thailand ke, atau filem budak sekolah, atau filem berkenaan cinta “muzik” . Aku ingat filem tu animasi. Mati2 aku ingat cartoon. Tapi bila kieka bagi tiket tu dekat aku, barulah aku tahu rupanya filem tu filem Thai. Aku yang mengangguk setuju aje, dah rasa takut2 kalau filem tu membosankan.
Mula-mula aku tengok pembukaan filem ni, aku dah mula jatuh cinta pada cinematography nya. Cantik, kemas, malah berseni. Apa yang membuatkan aku lebih jatuh cinta ialah hero utamanya iaitu Chutima Thepanarth yang memegang watak sebagai Pom. (muka dia mirip mamat yang aku minat masa sekolah dulu, main drum gak, KEBETULAN???) Sinopsisnya lebih kurang macam nilah, Pom ni merupakan seorang pelajar sekolah biasa yang minat bermain drum dan muzik yang disukainya adalah rock n roll. Pom jatuh cinta pada seorang gadis bernama Dao dan Pom mengetahui yang Dao akan memasuki sebuah sekolah muzik. Pom berusaha untuk masuk ke sekolah muzik itu semata-mata mahu mendekati Dao. Dao pula sememangnya berminat untuk memasuki sekolah muzik dan ingin bermain dalam orkestra. Pom berjaya memasuki sekolah muzik tersebut kerana kepakarannya bermain drum. Pom bersahabat baik dengan Aom, gadis yang berada dalam satu kumpulan orkestra yang sama dengan Dao. Aom mula menyedari yang Pom seperti tidak serius dalam bidang muzik kerana niatnya hanya untuk mendekati Dao sahaja. Pom tidak sedar yang Aom telah jatuh cinta pada dirinya. Akhirnya….tengok sendirilah!
Hehe…alah, ending dia mesti korang dapat agaklah. Happily ever after!!! Walaupun filem ini merupakan filem cinta yang tidak lari dari konsep filem cinta yang lain iaitu “cinta tiga segi”, “cinta sahabat”, “cinta remaja”, dan sebagainya, tapi aku rasa pengolahannya sangat menarik. Setiap babak seperti menyampaikan emosinya tersendiri. Muzik dan melodi dalam filem ini juga kena pada situasi serta perasaan yang ingin disampaikan kepada penonton. Tidaklah seperti beberapa filem yang hanya menggunakan muzik sebagai elemen untuk menunjukkan pelakon boleh menari atau pun pelakon boleh miming dalam filem. Apa kena mengena??? filem ini juga boleh dikategorikan sebagai “romantic comedy”. Elemen komedi dalam filem ini lebih berbentuk comical dan dekat dengan kehidupan seharian kita. Bukan lawak yang mesti ada “trademark”, atau pun lawak yang mesti nak tunjuk orang nampak “bodoh”. Entah kenapa filem ini berjaya membuatkan aku termimpi2 mahu menontonnya lagi. Dah dekat setahun aku tunggu cd or dvd nya keluar, tapi tak juga. filem ini tidak menggunakan teknologi yang canggih atau pun lokasi yang cantik. Barangkali pengarahnya tidak menggunakan alasan “tak ada budget” untuk menghasilkan sebuah filem yang begitu tinggi nilai seninya. Filem ini bersih dari sebarang unsur “comot” (pepatah ANA), jadi filem ini boleh ditonton oleh semua peringkat umur. Kisah cinta yang biasa kita dengar, tetapi pengolahannya sangat simple, tetapi kreatif. Susah nak dapat tengok filem macam ni dekat negara kita. Barangkali cinematography lebih kurang dengan filem SEPET, TENTANG DIA, dan MENGEJAR MATAHARI. Tapi, SEASONS CHANGE mempunyai daya tarikannya tersendiri dalam menyampaikan kisah cinta remaja di sebuah sekolah muzik. AKU MAHU TONTON LAGI!!!!

1 bintang:

M.U.S.E said...

hey, aku dh tgk cte nih!
mcm The Stranger pun ade..sbb unsur musik tu la..
mcm Selamat Pg Cinta pun ade...sbb unsur2 musik gak..