Photobucket

Thursday, May 8, 2008

congkak

ari isnin yang lepas aku pergi menonton mubi dengan best fren aku iaitu nasa. we all decide untuk tgk cerite congkak. hurm..sebenarnya aku dh tgk cerita tu sebulan lepas,tpp sbb nasa nak tgk,aku korbankan jugak la..

kali kedua menonton filem tu,bukan lagi terjerit2 dan terkejut mcm 1st time tengok.btw,terkejut pun sbb effects editing jek (wah,semenjak blaja editing).huhu..

kali kedua,aku tergelak2 je tgk cerite tuh..tergelak sbb story line, ketidaklogikan, dan first cerita yang mcm aku rs tak sampai kat aku...

first,keluarga ni nk pergi bercuti. tp mase on d way dalam kereta, wife die (nanu) dah bermimpi yang bukan2.mimpi yang ala2 scary.. jadi sebenarnya keluarga ni dah dipilih oleh ghost untuk menjadi mangsa.hurmm... kre ghost ni memilih secara random ke hape? (subject pn.lina)

lepas tu, mase (riezman) berhenti tanya kat sorang makcik ni kat mana Tasik Putih, then mak cik tu jawab 'anak jalan terus n so on'. so sekali lagi keluarga ni dah dipilih awal2 untuk duduk kat rumah berhantu tu.mcm tu? tak logik btol... padahal keluarga ni tak de kene mengene langsung pun dengan congkak. Lainla kalau riezman ni bukak kilang congkak.

ok,pas tuh, bile dah smp wife die (nanu) mintak kunci, nak bukak rumah, walaupun sebenarnya dieowg dah salah rumah,boleh macth pulak kunci tu..hurm.. n rumah tu kata (m.rajoli) dah bertahun tak de owg duduk, tapi ade pulak electricity, air,..hurmm..mmg tak logik....

n kronologi cerite tu mmg simple la. lebih simple dr karangan aku mase darjah 5 yang bertajuk 'aku sebatang pen'..

kronolgi nye is

begining : satu keluarga pergi bercuti

middle : kene kacau dengan hantu spnjang kat rumah tu

end : balik k.l

tu jek. jd ape mesej yang nak disampaikan... drpd filem tu perubahan apa yang boleh dibuat serba sedikit pada masyarakat specially islam. ade x? macam mana la tak kene kacau dengan hantu, satu family tu tak pernah sembahyang langsung. tu gambaran keluarga islam atau ape? kalau dalam filem barat, selalu je tunjukkan church, rantai salib. tp dlam filem2 kite ade? tak de pun.

nasiblah ada watak m.rajoli yang paparkan ayat2 al-quran, nama allah s.w.t.. ade la jugak dr x de...

lagi satu scene, (nanu) keluar ke kedai nak bli ikan, so mase tgh memilih2 brg2 yg nak dibeli tu, ade la sorang penduduk kampung ni menyapa

penduduk kampung : orang baru ke kat sini?
nanu : ha ah
penduduk kampung : duduk kat mana?
nanu : kat rumah kat sana tu?

lebih kurang la skrip die...

then penduduk kampung tu terus lari tinggalkan nanu, hurm, kalau ye pun pengarah nak bg tau audience yang rumah tu mmg berhantu, bgtau la dengan cara lain. dengan cara penduduk kampung ni lari, terpapar lah 'peel' owang melayu yang mmg pentingkan diri sendiri. nak selamatkan diri sendiri jek..hurmm

kalau audience tu bukan owg melayu,maka die akan gelak2 melihat perangai owg melayu. pttlah tak maju2. pttlah negara yang nampak damai sbenarnya berpecah dek parti2 yang berlainan. melayu dgn melayu pun x boleh nak bersatu hati.. itulah impaknye sebenarnya...

industri perfileman tempatan boleh maju sebenarnya. kalau x sehandal dan x setanding dengan industri barat tp cukuplah jike filem mampu menjadi medium yang dpt menyedarkan orang melayu yang beragama islam ni drpd tak terus khayal dengan hal2 duniawi.. jgn bile dah terhantuk,baru nak tersedar...


8 bintang:

Rye said...

owh..

btol, btol. setuju.

aku rasa kan, rumah tu still ada electricity n air utk mengaburi mata kuarga tuw je, sbb last skali bile dh bunag antu tu dlm tanah, kan rumah tu jadi buruk. lebey kurang cite nang nak la ni.

satu lagi, cite congkak ni senanye copy paste dr cite jgn pandang belakang. muke hantu yang jelas2 buruk, scene tekejut2 yang x kena tempat, ha, gitulah.

cite congkak ni aku dgr kisah benar. tataula btol ke x. tapi kalau betul puwn, diorg xley describe antu tu cmtu.

tp nk wat cmne, dh tapak umah tu penah jadi mcm2 ritual utk bermain congkak. ala...org melayu biasalah. sikit-sikit ritual. nmpak sgt org melayu suka percaya benda2 camtu. penunggu lah hape lah.

Anonymous said...

kalau asek nak copy paste jek tayah wat filem...
wat vcd cetak rompak sudah...

Anonymous said...

hantu die mcm main tampal2 surat khabar jek.
sape la art direction...
malu aku..
10x aku tgk cte pontianak harum sundal malam pun takpe

Zumar Mariah said...

aku art direction 'Room at the top'...
muahaha..
aku xtgk cter ni lg..
bese lar..aku..
tp
aku mmg xsuke cter antu..!
bukan takot tp mnunjukkn betape kite xbrape nk maju lagi..
maseh caye kat bnde2 mistik, tahayul..dll
erm~

Aina said...

kita kena percaya pada perkara ghaib. tapi masalahnya, perkara ghaib tu digambarkan sebagai makhluk Tuhan juga.

kenapalah selalunya perkara ghaib dipaparkan dalam filem melayu sebagai satu makhluk yang buruk dan hodoh? selalu sangat dipaparkan perkara ghaib ni jahat. apa da..jahat ni bersebab. makhluk ni takkan suka2 je nak tampilkan diri dalam dunia manusia

yeah..ceramah sebentar

Cik-MeGa said...

"kenapalah selalunya perkara ghaib dipaparkan dalam filem melayu sebagai satu makhluk yang buruk dan hodoh?"
++maya karin je antu cantek kn?? ngahahaha...

anyway... aku setuju! aku yg penakot thp gaban gan cte antu pon jd x takot time tgk cte tu... kesal aku g tgk cte tu!

soalan: adakah mereka (merangkumi seluruh tenaga produksi) cuba menunjukkan pd industri bahawa mereka adalah golongan yg terer wat cte antu..yela, jgn pndg blkg kn box office!

one more thing, aku setuju yg org kg tu re-present(ayat pn ayu neh!) org melayu yg selfish!

Anonymous said...

alah,dpt box office pun sbb penonton nye antara couple yg nak buat drama sndiri dalam panggung...
ade ke yg menuntun jgn pndng belakang tu tdiri drpd manager2, eksekutif2, akauntan, engineer, arkitek..
jd no wonder la bleh dpt box office. sbb audience yg menonton bukan tau menilai pun..
hurmmm...

putera rezza said...

bagaimana anda menilai fielm?

dari segi jalan cerita?
dari segi lakonan?
dari segi stail/ideologi pengarah?
dari segi konsep/tema?
dari segi D.O.P?
dari segi Mise en Scene?

atau sebagainya?

melihat dari setiap sudut.. baru keputusan tu boleh dilakukan..

dari apa yang kita mengkaji sememangnya nampak biasa dan tak de apa yang berbeda...

tapi sedarkah anda tentang pekara lain?

dari segi mentaliti penerangan anda ya...

dari segi penghayatan juga ya...

dari segi teknik tutut ya...

tapi... apa yang ada dalam filem ni yang semestinya terlepas pandang...

sama2 lah ahli KPB mencri..