Photobucket

Wednesday, May 21, 2008

kemana kita~

sepetang bersama seorang lecturer dari jabatan kita. aku mula melihat sesuatu. korang tau x? lecturer pon same gan student... saat kita berjuang mengatakn tntg penulisan & skrin.. begitu jugak dgn lecturer.. mereka mempertikai kewujudan penulisan.. kemana hala tuju bidang pengkhususan ni... actually da lame da aku dgr hal yg satu dr lecturer yg sepetang bersama aku ni. tp aku mcm x concern. tp arini aku rse aku perlu pandang bende tu... kerna ape? kerna aku punya adik2 yang ramai di sana.... junior2 aku....

my dear, most of screen lecturers pandang student penulisan gan pndgn yg rendah beb~

nk kt lecturer sepetang bersama aku tu saje nk create cte atau bikin sensasi, aku menafikan sekerasnye. krn tiap cnth yg die nyatakn mmg ade. satu fakta yg aku bru taw ketika menjalani sepetang tu. pengasas orang aneh itu & juga bilik di tingkat atas(harap korg fhm) juga berpindah jabatan dr skrin ke penulisan.. krn tidak betah dgn prof razak kesayangan zureen...

maka, konflik akan berterusan... mengambil kata2 zureen. cikgu kencing berdiri, anak murid kencing berlari~ manakala pihak pengurusan menahan kencing mereka.... setuju?

kita takkan kemana... jika terus begitu... ade sesuatu yg x kena kat sini... seseorg perlu membetulkannya.. yg pasti, org itu bukan kita.. kerna kite cume diploma holder (ambik sebijik!)

++cik mas kahwin 31 mei neh....ermm.. cik mas jabatan ape? ah, aku juga diskriminasi rupanya...


14 bintang:

Zumar Mariah said...

jgn kate cekgu kencing berdiri atau pihak pengurusn yg mnahan kencing2nyer sahaja...
tp anak murid yg kencing berlari 2 byk datangnyer daripada bukan murid penulisan~
herm....

Rye said...

erm..

ow gitu...sbnrnya aku dh lama dah perasan benda nih...

tgk syllibus kite puwn mcm x tetap. nak belajar penulisan tentang apa? skrip filem ada, skrip radio ada, skrip iklan ada, gaya bahasa sastera pun ada. storyboard pun ada!!!

isk...

itulah..mungkin diorang patut ketatkan lagi pengkhususan dalam bidang penulisan ni barulah nampak kita ke mana..

Rye said...

er..cik mas kawen ngan sape eh???

Cik-MeGa said...

herm....
renhalus: ni isu kencing neh susa gak nk organize smule....
muse: sbb tu most of dak penulisan g amik skrin time dgree...

cik mas khwn gan tunang die larr..
nmenye cik azim...
crk la kat fs aku...
ade cik mas & cik azim...

Anonymous said...

eh,bukan cik mas dgn en idzwan eh?
hehehe
nak pandang rendah kat stdnt writing eh?
tlg compare sikit, antara budak writing dgn bdk screen, siape paling banyak dpt dean list n sape paling kurang meREPEAT!
emo!

Rye said...

dari segi akademik, aku stuju banget yg budak writing mendahului bdak skrin.
tapi dari segi praktikal, kita ke mana?
dari segi peluang pekerjaan, kita di mana?

zaman sekarang ni penyanyi pun boleh menulis skrip. so, apa gunanya kita dapat dean's list dan x repeat dalam pelajaran yang belum tentu menjamin masa depan ni~?

hurm...

p/s: aku pun ingat cik mas kawen ngan cik ezwan...bukan ke???

Cik-MeGa said...

x laa...
cik ezwan kawen gan dr gigi die~

ermm....
aku setuju gan yan...
x pyh g jawoh...
time criss cross pon, dak skri da x gune skrip kt.
sdgkn dlu, skrip short film dr dak writing...
very poor~

Anonymous said...

ok.kalau macam tu, penuhkan la industri perfileman dengan mereka yang tak berkualiti dr segi akademik.
tetapi begitu handal dr segi praktikal dan teknikal.
macam mana orang filem tak dipandang rendah.
echa, ko dah bjaya jd jounalist.
apa yang x kemana?
perangai budak screen tu nak mengubah industri perfileman?oh tidak!
hanya kerana mereka tahu nak handle camera, lighting dn sbagainya.
x masuk akal!
semua orang boleh menulis skrip tp adkh semua orang boleh menulis skrip yang berkualiti dan penuh dengan pengajaran yang tersirat?

Rye said...

ya lina...

aku paham tu...

tapi kita bukan la org yg berkuasa untuk tentukan sumer tu..kalo karya kita ditolak (walaupun kita fikir karya kita tu dah cukup bagus), nak buat mcam mana? unless kalau kita boleh produce sendiri karya bagus tu barulah kita betul2 ada kuasa untuk ckp mcm tu.


lagipun, cuba ko perati bebudak kelas kita je la...ko yakin ke ramai budak kelas kita ni yg btul2 nak buat perubahan dlm filem? kalau ahli2 KPB aku percaya. tapi yang lain??

sebab tulah budak writing dipandang rendah...jangan marah ya~

tapi itu hakikatnya. bukan aku nak suruh budak writing jangan membela diri, tapi cuba ko pikir ek, sylibus pelajaran kita ngan budak skrin, apa bezanya? aku rasa diorang lebih banyak dapat ilmu drpd kita. sekurang-kurangnya diorang boleh praktikkan benda-benda tu kat luar tanpa perlu risau penerimaan orang lain.

kita???

kalau kita tulis benda yang mengkritik bangsa sikit, kena banned. kalau kita tulis pasal benda yang kontorversi sikit, kena kutuk. macam mana? kaki, tangan, mulut dan pikiran msykt. kita nak halang camne??

pendek kata, budak writing memang selalu dipandang rendah dan akan berterusan begitu kecuali ADA DI ANTARA KITA YANG DAH MENEMPA NAMA DENGAN MENJADI PENGARAH TERSOHOR.

Cik-MeGa said...

excuse me!!!!

adkh comment anda berbaur pertengkaran & pertelingkahan?
utk itu, no comment~

Rye said...

bukan pertelingkahan la cha~

perdebatan shj....

hehehehe

Anonymous said...

yelah
aku cube bersetuju dgn Yan ttp masih memprotes kecil di dalam hati
= )

Cik-MeGa said...

jgn begitu~
nk fight ke nk argue ke wat la smpai keringnk tekak..
jgn smpai dlm ht...
nnt maty~

Anonymous said...

saya jg budak penulisan:-)